12 lutego 2024

Czy handel elektroniczny jest ekologiczny?

Odkryj tajniki ekologicznego e-commerce! Nasz najnowszy artykuł podpowiada, jak minimalizować wpływ na środowisko w handlu online. Sprawdź 10 praktyk pakowania, które pomogą Ci zrobić kolejny krok w kierunku zrównoważonego biznesu. Przeczytaj teraz!

eko zakupy e-commerce

W czasach gdy produkt każdego rodzaju możemy zamówić przez internet rodzi się pytanie: Czy zakupy online są bardziej przyjazne dla planety niż tradycyjne zakupy stacjonarne? To pytanie staje się coraz ważniejsze w kontekście naszego wspólnego zaangażowania w ochronę środowiska. W tym artykule odpowiemy na pytanie czy handel elektroniczny jest ekologiczny oraz przedstawimy najlepsze praktyki w e-commerce, które pozwalają minimalizować negatywny wpływ na naszą planetę.

Czy zakupy online są ekologiczne?

Znalezienie odpowiedzi na pytanie czy handel elektroniczny jest ekologiczny to niełatwe zadanie. Wymaga to wielu statystycznych, uśrednień, czy analizy zachowań konsumetów, jednak istnieją przekonujące dowody na ekologię e-commerce. Według niezależnego badania opublikowanego na stronie Oliver Wyman, zleconego przez Amazon, niespożywcze zakupy detaliczne w sklepach stacjonarnych generują od 1,5 do 2,9-krotnie większą emisję CO2e na sprzedany produkt w porównaniu do handlu elektronicznego. Badanie to uwzględniało typowe zachowania konsumentów takie jak zakup wielu produktów podczas jednej wizyty, zwroty, czy podróż samochodem tylko w połowie przypadków. Co ciekawe, badanie wzięło również pod uwagę zużycie energii w budynkach, transport ostatniej mili a nawet dodatkowe pakowanie produktu do wysyłki. 

 

Warto zaznaczyć, że emisja gazów cieplarnianych i efektywność energetyczna to nie jedyne wyznaczniki ekologii w e-commerce. Kluczową rolę gra także zarządzanie odpadami – ich ilość i wpływ na środowisko. Jak wynika z powyższego badania, dodatkowe opakowanie chroniące produkty podczas transportu nie wpływa znacząco na emisje CO2e (zaledwie 100 g CO2e na produkt). Niemniej, aby zminimalizować wpływ odpadów opakowaniowych na środowisko, kluczowe jest stosowanie ekologicznych materiałów do pakowania.

ekologiczna paczka z choinka

Jak prowadzić ekologiczny handel elektroniczny?

Ciągłe doskonalenie i optymalizacja procesów logistycznych jest bardzo ważna, by jak najbardziej ograniczyć emisję gazów cieplarnianych. Jednak, by handel elektroniczny był ekologiczny, należy się również zmierzyć z pakowaniem produktów do wysyłki oraz wyborem odpowiednich materiałów. Przejście na przyjazne dla środowiska materiały do pakowania to jeden z najprostszych i najszybszych sposobów na wprowadzenie pozytywnych zmian. Odpady, które pozostają po opakowaniach trzeciorzędnych, to wyzwanie dotyczące głównie sprzedaży internetowej. Jeżeli więc chcemy chronić planetę i wywrzeć pozytywne wrażenie na klientach, warto przyjrzeć się procesie pakowania w naszym biznesie.

Jak pakować ekologicznie?

Jest wiele sposobów na bardziej zrównoważone i przyjazne środowisku pakowanie produktów. Dlatego poniżej przedstawiamy 10 kroków, które pomogą zoptymalizować pakowanie i wspierać środowisko w każdym biznesie e-commerce.

 

1. Minimalistyczne opakowania

Wybieraj prostsze i mniejsze opakowania, dostosowane do rzeczywistych wymiarów towaru. Większość produktów da się skutecznie zabezpieczyć pozostawiając około 20% pustej przestrzeni w paczce na wypełniacz. Zbyt duży karton generuje więcej zbędnych odpadów i wymaga użycia większej ilości wypełniacza.

 

2. Recykling i biodegradowalne materiały

Stosuj opakowania wykonane z materiałów z recyklingu, biodegradowalnych, lub takich, które można łatwo poddać recyklingowi. Unikaj plastików i innych materiałów jednorazowego użytku (jak np. folia bąbelkowa). Większość opakowań po dotarciu do klienta trafi prosto do kosza, dlatego ważne jest, by mogły zostać przetworzone na kolejne materiały.

UWAGA: Materiały z recyklingu (recycled) a nadające się do recyklingu (recyclable) to dwie różne rzeczy.
Materiały z recyklingu to produkty, które zostały wyprodukowane lub przetworzone z odpadów zamiast nowych zasobów.

3. Opakowania z surowców odnawialnych

Wybieraj opakowania wykonane z materiałów pochodzących z odnawialnych źródeł, takich jak papier z certyfikatem FSC (Forest Stewardship Council) lub opakowania oparte na roślinnych materiałach. Certyfikaty takie jak FSC czy Blue Angel gwarantują produkcję materiałów do pakowania z myślą o oszczędności i bezpieczeństwie środowiska naturalnego. 

 

4. Opakowania wielokrotnego użytku

Rozważ stosowanie opakowań, które mogą być wielokrotnie używane przez klientów. Zachęcanie do ponownego użycia opakowań może zmniejszyć ilość odpadów i pokazać, że środowisko nie jest Ci obojętne. Przykładowo, bardzo popularnym rozwiązaniem jest stosowanie kartonów z dodatkowym paskiem klejącym w razie zwrotu produktu.

5. Przemyślany projekt opakowań i wybór opakowania przez klienta

Proste i dobrze zaprojektowane opakowania mogą nie tylko zwrócić uwagę klientów, ale także być bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Przykładowo, nieco grubszy karton może wyeliminować potrzebę stosowania wypełniacza.
Coraz więcej sklepów internetowych pozwala również wybrać sposób zapakowania paczki. Za drobną dopłatą, klient może wybrać opcję bardziej przyjazną środowisku. Z kolei firma Amazon poszła o krok dalej – udostępniła opcję wysyłki poszczególnych produktów w oryginalnym opakowaniu, bez dodatkowego pudełka.

 

6. Etykiety i druk ekologiczny

Stosuj druk ekologiczny i etykiety, które są przyjazne dla środowiska. Wybieraj farby na bazie wody i ograniczaj ilość używanych materiałów. Wykorzystanie recyklowanych papierów i certyfikowanych materiałów (np. FSC) dodatkowo podkreśla zobowiązanie do zrównoważonego zarządzania surowcami. Preferowaną opcją staje się druk cyfrowy, który umożliwia elastyczność produkcji i minimalizację nieużytych zasobów. Poprzez edukowanie konsumentów na temat ekologicznych praktyk produkcji na etykietach, firmy jednocześnie spełniają oczekiwania świadomych konsumentów i budują pozytywny wizerunek marki.

7. Współpraca z firmami zrównoważonymi

Wybieraj dostawców i partnerów logistycznych, którzy również stosują zrównoważone praktyki pakowania. Firmy zrównoważone skupiają się na redukcji emisji CO2, efektywnej trasie dostaw, minimalizacji opakowań i stosowaniu materiałów z recyklingu. Współpraca z takimi partnerami nie tylko minimalizuje ekologiczny ślad przedsiębiorstwa, ale również wpływa na sektor logistyki. Wspólne promowanie zrównoważonego rozwoju z pewnością korzystnie wpłynie na wizerunek Twojej marki.

 

8. Informowanie klientów 

Edukuj klientów na temat przyjaznych dla środowiska praktyk pakowania, a także dostarczaj im informacje na temat tego, jak mogą odpowiedzialnie utylizować lub ponownie wykorzystywać opakowania. W ten sposób budujesz świadomość ekologiczną klientów, ale także angażujesz ich aktywnie w proces dbania o środowisko.

9. Monitorowanie zużycia opakowań

Regularnie monitoruj zużycie opakowań i poszukuj możliwości ich dalszej optymalizacji w kierunku ekonomii i ekologii. Jeżeli dany rodzaj produktu wymaga dużej ilości materiałów, rozważ inne metody pakowania, lub nowe, skuteczniejsze i bardziej ekologiczne materiały.

 

10. Wsparcie ekologicznych inicjatyw

Aktywnie wspieraj ekologiczne inicjatywy i programy związane z redukcją zużycia opakowań. Możesz np. współpracować z organizacjami zajmującymi się recyklingiem, promować zbiórki opakowań do ponownego wykorzystania lub angażować klientów w ekologiczne projekty. Poprzez aktywne wsparcie takich inicjatyw, wpływasz pozytywnie na środowisko i budujesz zaangażowanie społeczności w dbanie o naszą planetę.

Papierowe materiały dla ekologicznego biznesu e-commerce

Najlepszym sposobem na ekologiczne pakowanie przesyłek jest stosowanie jednolitych materiałów takich jak solidny karton, papierowa taśma pakowa i papierowy wypełniacz. Do zabezpieczenia produktów użyj wyłącznie papieru, by nadać paczce estetyczny i ekologiczny wygląd, ułatwiając segregację pozostałych odpadów. Dzięki temu, po wyjęciu swojego zamówienia, klient może wyrzucić całe opakowanie do niebieskiego kosza. Eliminuje to uporczywy proces odklejania plastikowej taśmy, wyciągania zszywek, czy przebijania plastikowych poduszek. Jednolita, papierowa paczka pozwala na łatwą segregację oraz recykling odpadów

 

Jak wybrać papierowe materiały do pakowania? Wbrew pozorom, to całkiem proste zadanie. Jeżeli priorytetem jest ekologia, warto wybrać papier wyprodukowany w 100% z makulatury, lub papier z certyfikatem FSC. Symbol Forest Stewardship Council gwarantuje, że drewno, z którego produkowany jest papier, zostało pozyskane z odpowiedzialnie zarządzanych lasów. Drzewa kontrolowane przez FSC są źródłem odnawialnym.

 

By dowiedzieć się więcej o materiałach do paczek przyjaznych dla środowiska, zachęcamy do lektury postu, w którym omawiamy jak wygląda nasza idealna eko-paczka.

Zobacz również

Verified by MonsterInsights